sobota 7. března 2009

Hodnocení a odměňování zaměstnanců v gastronomii

Hodnocení zaměstnanců není nijak samoúčelné. V gastronomii je nástrojem kontroly dodržování kvality poskytovaných služeb a formou dohledu nad dodržováním profesních standardů zaměstnanců. Správně metodicky prováděné hodnocení zaměstnanců vede nejen k pravidelnému posuzování jejich profesní způsobilosti, ale je také cestou ke spravedlivějšímu odměňování, k prohlubování motivace, ale zároveň i průzkumem spokojenosti zaměstnanců a potřeb jejich profesního rozvoje. Při hodnocení musíme vycházet z prvotního zadání, které jsme zaměstnancům dali, tj. z profilu jejich pracovní funkce a z organizačních pravidel k ní navázaných. Nesmíme ovšem zapomenout posoudit, jestli lidský profil zaměstnance, jeho typ nervové soustavy a charakter odpovídají požadavkům na výkon funkce.

Chcete-li správně využívat hodnocení zaměstnanců při personální práci, je třeba jasně stanovit objektivní pravidla hodnocení a seznámit s nimi zaměstnance. Mějte na paměti, že pravidla je třeba nastavit tak, aby odpovídala jednotlivým profesním skupinám a jejich pracovním výkonům. Nezapomínejte, že zjištění stavu věcí je třeba se zaměstnanci projednat. Bez toho nebudou hodnocení vnímat jako korektní, spravedlivé a čestné. Pohovor je momentem, kdy můžete korigovat pracovní výkon i chování zaměstnance. Hodnocení není bezúčelnou kritikou, ale způsobem posouzení situace a její nápravou. Pravidelné hodnocení zaměstnanců je zárukou spolehlivého a pozitivního vývoje jakékoli organizace.

Metody využívané k hodnocení zaměstnanců v gastronomii nejsou příliš rozsáhlé. Je to především pozorování zaměstnanců při práci, tj. chování k hostům, kolegům, kvalita jimi produkovaných výrobků a služeb, dodržování profesních, hygienických i organizačních pravidel a posuzování písemných a účetních dokladů souvisejících s jejich profesním zaměřením. Forma projednání výsledků hodnocení je vlastně jediná – hodnotící pohovor. Při něm máte jedinečnou možnost vysvětlit zaměstnancům jejich chyby a korigovat je. Ovšem také příležitost tázat se zaměstnanců na jejich poznatky a připomínky z každodenní praxe v zařízení. Na hodnocení přímo navazuje odměňování zaměstnanců. Jestliže jsme stanovili pravidla hodnocení, je poměrně jednoduché k nim připojit zásady odměňování, především v oblasti pohyblivých, nenárokových a motivačních složek mzdy. Odměňování, pozitivní, ale i ve formě nevyplacení celého přislíbeného motivačního objemu mzdy, musí být zaměstnancům srozumitelné a jasné. Nejlepší je, když si dovedou podle stanovených pravidel sami spočítat pohyblivou část jejich mzdy. V gastronomii se obecně nejvíce sleduje dodržování kvality práce a služeb, profesní a odborná způsobilost a komunikace s hosty. Právě u zaměstnanců ve výkonných pozicích, kterých je v gastronomii i službách nejvíce, je třeba mít na paměti, že je nutné zvolit jako interval hodnocení nejkratší možné období – jeden měsíc.

To nám dává možnost odměňovat je rychle za dobré výsledky, ale i je kárat za nekvalitu.

Jako motivační faktor nejvíce fungují peníze. Nicméně slyší na vyslovenou pochvalu i kritiku a dnes už vnímají jako odměnu další výhody, které jim dávají možnost sportovního, kulturního vyžití, ale i preventivní zdravotní péče. V případě nepeněžitých odměn je dobré dbát na to, aby tyto odpovídaly zájmům i potřebám konkrétních skupin zaměstnanců. Není jednoduché hodnotit a spravedlivě odměňovat zaměstnance, ale je to jediná cesta, jak mít pod kontrolou vývoj zařízení, chování zaměstnanců i prostředky, které vydáváte na mzdy a s tím související povinné odvody. A především kontrolovat a kontinuálně udržovat kvalitu poskytovaných služeb.
PhDr. Jiří Vronský

Stáhnuto z:

http://www.foodservice.cz/management/hodnoceni-a-odmeovani-zamestnancu-v-gastronomii.htm

1 komentář:

  1. Já jsem tohle řešil s ohledem na hodnocení zaměstnanců ve výrobním provozu. Nakonec jsme to udělali tak, že každý vedoucí sepsal nejčastější chyby zaměstnanců a já si ještě dělal rešerše při pohovorech. Abych věděl, co ti lidi reálně chtějí. Mám totiž pocit, že pokud bude spokojený zaměstnanec, kterému se vyjde vstříc, zlepší se i jeho pracovní výkonnost. Na to jsou už taky mnohé studie. ;)

    OdpovědětVymazat