sobota 7. března 2009

Přimějte členy svého týmu, aby přemýšleli jako vlastníci

Většina majitelů stravovacích provozoven, jejich provozovatelé a vedoucí mají obrovskou trhlinu ve důvěryhodnosti svých zaměstnanců, aniž by si to uvědomovali.

Většina zaměstnanců věří tomu, že když prodáte jednu položku z jídelního lístku za 100,- Kč, částka 96,20 z toho jde přímo do kapsy majitele nebo vedoucího.

Samozřejmě, že se můžete pochechtávat absurditě názoru na soustavné zaměstnání, jehož průměrný čistý zisk se pohybuje kolem 4%; tato představa je však reálná. A pokud si váš pracovní tým, který je vyplácen hodinovou mzdou, neumí lépe představit skutečnost, čí je to vina? Nejsem právě ten, kdo by se tím měl zbytečně zabývat; jeden řecký filozof mnohem moudřejší než já, jednou řekl: „Jestliže syn kleje, uhoďte jeho otce!“ Nejspíš je vhodná doba naučit náš tým vést a řídit si svoji práci způsobem, jakoby jim patřila.

Naše společnost strávila posledních 7 měsíců zkoumáním více než 480 úspěšných vlastníků, příjemců licencí, ředitelů vícenásobných jednotek a generálních ředitelů, kteří se po celém světě zabývají kompletním servisem, rychlým servisem, rychlými příležitostnými službami a nekomerčními službami v odvětví stravovacích služeb a rozhovory s nimi. Identifikovali jsme tři ústřední názory, které jsou společné ve všech vrcholně výkonných společnostech:

• Buďte brilantní v základech fungování;
• Ovlivňujte služby jako svůj neviditelný produkt;
• Učte každodenně svůj tým o tom, jak restaurace vytváří a ztrácí peníze.

Řízení současné pracovní síly tvoří vysoce podporovaná a udržovaná odpovědnost za příjemce licencí, manažery jednotek a vlastníky. Vyžaduje každodenní závažná jednání, opakování dovedností a přenos energie. To obnáší ohromnou spoustu práce. Značná část tohoto úsilí by se mohla usnadnit nebo zmírnit, jestliže se nejdřív zaměříme na srovnání smýšlení našich zaměstnanců, kteří pobírají hodinovou mzdu, s perspektivou majitele. Dejme tomu, že obsluhující personál nebo kuchař nebude nikdy myslet zcela stejným způsobem jako vy; jestliže je však budete moci naučit, aby se alespoň při práci dívali stejným pohledem jako vy, zjistíte, že se vám bude tým lehčeji řídit a snadněji dosáhnete svých cílů. Kde máte začít? Dále následuje 7 způsobů vedení jako byste podnik vlastnili.

Jak můžete očekávat, že váš tým bude uvažovat jako vlastníci, dokud jasně neuvidí nízkou marži černé na bílém?

1. Ochrana a čistota potravin je úkolem číslo JEDNA. V zavřené restauraci nemůžete prodávat, obsluhovat ani mít zisk. Přesvědčte se, zda každý člen pracovního týmu ví, jak vážná je věc vzniku chorob z jídla a zda jejich chování v každé směně posiluje bezpečné zacházení s potravinami, přípravu a servis jídla.

2. Ukažte členům svého týmu peníze. Vytvořte plakát s grafickou podobou eura, na kterém je znázorněna platba zákazníka. Rozdělte euro proporcionálně tak, aby bylo vidět jaká jeho část připadne na: práci, potraviny, nápoje, marketing, ubrousky, veřejné služby (voda, plyn, elektřina), nájem, pojištění, daně, atd., atd. Jak můžete reálně očekávat, že váš tým bude uvažovat jako vlastníci, dokud jasně neuvidí nízkou marži černé na bílém? Přemístěte tenhle plakát každý týden na jiné místo v kuchyni, skladovacích prostorách a v zónách, určených pro odpočinek. Co posílíte, to získáte.

3. Všechny restaurace jsou řízeny na tržby, ne všechny však usilují o prodej. Způsob číslo jedna na snížení nákladů? Vyškolte svůj tým tak, aby zvýšil prodej. Před každou směnou stanovte svému týmu cíle prodeje a zdůrazněte skutečnost, kterou by udělal majitel: prodej prvního masitého jídla po polévce kryje náklady, zatímco prodej předkrmu, nápojů nebo dezertu je nejlepším hostinským účtem k rentabilitě.

4. Proveďte výběr, nenajímejte si. V době, kdy nikdo „nevlastní“ kvalitu, zatímco ji každý vyžaduje, se bitva o rentabilitu přesouvá na lidi. Najímáte si personál za účelem dosažení odlišnosti nebo pouze kvůli „zaplnění mezery“? Vybíráte si nejlepší lidi nebo pouze průměrné? „Průměr“ znamená, že jste buď nejlepší z nejhorších nebo nejhorší z nejlepších.

5. Oceňte svoje aktiva. Zaměstnanci jsou jako manželé; neukážete-li jim porozumění, půjdou jinam. Majitelé, stejně jako trenéři, stanoví pro každou směnu konkrétní cíle a nadchnou svůj tým tak, aby společně těchto cílů dosáhli. Poblahopřejte za vysoké tržby členům týmu, kteří dodržují recepty a opatrně zacházejí s nádobím a sklem.

6. Zaměřte se na 99 nikoli na 1. Z každé stovky zákazníků, kterou obsluhujeme, je jich 99 uctivých a jeden je vyzývavý. Způsob, jakým převedeme svoje emoce a energii po vzájemném ovlivnění s takovýmto „zákazníkem z pekla“ je reflexí naší profesionality a kvocientu vlastnického smýšlení. Bylo řečeno, že jedince můžete posuzovat podle velikosti záležitosti, která jej rozzlobila. Po střetu se zlostným zákazníkem obraťte svůj nevlídný pohled vzhůru nohama. Soustřeďte se na 99 procentní většinu a nezapoťte se kvůli 1% zákazníků, kteří se stejně budou rozčilovat bez ohledu na to co pro ně uděláte.

7. Vydělat euro je snadné. Mnohem obtížnější je vytvořit odlišnost (různorodost). V jakémkoli úspěšném podnikání neexistuje síla či velikost bez laskavosti a vlídnosti. Vraťte ji svým zákazníkům, svému pracovnímu týmu, svému společenství. To je největší ponaučení, které mohou majitelé svému týmu vštípit.

Jim Sullivan

Staženo z:

http://www.foodservice.cz/marketing/primejte-cleny-sveho-tymu-aby-premysleli-jako-vlastnici.htm

Žádné komentáře:

Okomentovat