| 1. Nástin historického vývoje     integračních procesů Postavení České republiky vyplývá z jejího ekonomického potenciálu a     geografické polohy. Jako malá země ležící uprostřed Evropy bez přístupu k     zásadním zdrojům nerostného bohatství je její ekonomika kauzálně     předurčena k závislosti na obchodu s výrobky nebo službami. Přístup na     světové trhy je však velmi omezený. Proto ve všech oborech dochází k     propojování jednotlivých subjektů (koncerny, holdingy) i národních     ekonomik (unie států), aby se tak staly většími co do dosahu své činnosti     a možností uplatnění své produkce na světových trzích.      Globalizace projevující se růstem možností a jejich dosažitelnosti     zásadně ovlivnila i využití volného času, způsoby cestování a poptávku po     unifikovaných službách. Vývoj hotelnictví, hotelový provoz a výstavba     samotných ubytovacích zařízení tak předjímá nebo reaguje na rozvoj     cestovního ruchu.      V posledních desetiletích došlo k dramatickému růstu počtu hotelových     kapacit. To s sebou samozřejmě přineslo růst konkurence a následně úzké     propojování samostatných subjektů, které mají konkurenční vztahy     racionálně využít ku prospěchu všech konkurentů. Kdyby tato práce byla     publicistickým článkem, bylo by možné využít přirovnání k české politické     opoziční smlouvě. Tak jako se zvyšuje dosažitelnost regionů a turistických     destinací, tak se přímo úměrně prodlužuje dosah konkurenčních vztahů. V     globalizovaném světě více vynikají vzájemně se ovlivňující vztahy nejen     dvou hotelů např. v Praze, ale i jednoho hotelu např. v Praze vůči druhému     např. ve Vídni.      Statistické odhady počtu hotelových subjektů hovoří o růstu počtu     pokojů z 10,5 mil. v roce 1987 na cca 25 mil. v roce 2000. S růstem     nabídky souvisí i využitelnost lůžek, která např. v České republice činí     36 % (průměr z roku 2000) a světový průměr není od tohoto ukazatele příliš     odlišný. Dalšími prvky integračního procesu světového hotelnictví jsou     investiční aktivity jiných než národních hotelových subjektů a dále i     jiných než hotelových subjektů. Doposud se rozšiřoval počet sítí a     řetězců, jejich rozsah, rostla také specializace předmětu jejich     podnikání. Jednotlivé hotely se stávají součástí mezinárodních řetězců.     Zvyšuje se význam duševního vlastnictví a jeho využívání dostalo     preciznější právní normy. Využívají se novější formy spolupráce:     manažerské smlouvy, licenční smlouvy a franšízingové smlouvy. To vše je     důsledkem růstu životní úrovně ve vyspělém světě a zvyšujících se nároků     spotřebitelů, hotelových hostů.      1.1. Integrační procesy ve světě      Koncentraci hotelového průmyslu rozlišuje docentka Jarmila Indrová     ve třech úrovních: buď jako koncentraci v omezeném geografickém     prostoru nebo v rámci jedné národní ekonomiky nebo jako skupinu     nadnárodního dosahu. Ačkoliv původní teritorium seskupování hotelů do     řetězců je Amerika, dnešní dopad tohoto trendu je celosvětový. Vznikla     řada evropských nebo asijských sítí, které nejen konkurují původním     americkým, ale i expandují na tyto trhy.      Spojování hotelů do určitých skupin je datováno do období po roce 1946.     Za průkopníka je považován franšízingový řetězec Inter.Continental, který     byl založen společností Panamerican jako součást expanze letecké     společnosti při poskytování služeb unifikovaného standardu. Jako příklad     rychlé expanze může sloužit Holiday Inn, který byl založen v roce 1952 a v     roce 1971 (podle některých zdrojů) rostl každým druhým dnem o jeden nový     Holiday Inn hotel. Tento řetězec má dnes 1200 hotelů v USA, 245 v Evropě a     74 hotelů v Asii a Pacifiku. Zhruba 94 % všech hotelů Holiday Inn je     spravováno licenčním partnerem a jen 6 % je vlastněno řetězcem nebo je     provozováno na základě jiné smlouvy. Dalším příkladem mohou být společnost     Bass Hotels & Resorts (Holiday Inn patří pod Bass), Hilton Hotels     Corp., Howard Johnson, Quality Hotels (pozdější CHOICE HOTELS).      Howard Johnson otevřel svoji první restauraci v roce 1925. V roce 1950     začal s otevíráním vlastních hotelů a do roku 1961 narostl počet hotelů na     88 a restaurací na 605. I přes ekonomické kolísání vlastní úspěšnosti je     tento systém rozšířen do 40 zemí světa v 500 hotelech. V průběhu let však     docházelo k dalšímu propojování, a tak dnes tuto značku zastřešuje     společnost Cendant, do jejíž sítě patří 6 400 hotelů. Pod konsorciem     Cendant nalezneme dále značky jako jsou Days, Ramada, Travel Lodge a     další.      CHOICE HOTELS, resp. Choice Hotels International je hotelová společnost     sídlící v USA, založená jako původní řetězec Quality Inn. Ke značce     Quality byly postupně přidávány další značky pro různé třídy kvality     hotelů. Do tohoto řetězce patří více než 5 100 hotelů, z toho v Evropě asi     450. Společnost je známa pod značkami Comfort, Quality a Clarion, dále pak     Sleep, Rodeway, MainStay Suites a EconoLodge.V současné době je     CHOICE HOTELS druhým největším poskytovatelem franšíz na světě a dále     expanduje. Pro zajímavost – finanční ztráta Choice Hotels International z     investic ve výši 7 mil. USD do Friendly Hotels Plc. UK byla strategickým     krokem pro získání evropského trhu. Friendly, díky svému silnému postavení     mezi hotelovými společnostmi v Evropě, získala master franšízu pro toto     území. Dočasné ztráty Choice z krátkodobého zmrazení franšízingových     „royalty fee“ a poskytnutý úvěr pro Friendly ve výši 11,5 mil. USD jsou     postupně kompenzovány růstem majetkového podílu Choice ve Friendly ze 44 %     na 69 %. V posledních letech Choice expanduje zejména do střední Evropy a     dále do Japonska. Důkazem aliančního postupu nadnárodních společností je     rovněž dohoda mezi Choice a Greens Company Ltd. o joint venture v KK     Nippon Choice Ltd., která předpokládá otevření 40 nových hotelů Choice v     oblasti Japonska.
 I francouzská hotelová skupina Accor rozvíjí integrační procesy v     nebývalé síle. Její strategie je představována zejména akvizicemi (20 %     podílu v polském Orbis), tvorbou nových značek (Suitehotels) a v     neposlední řadě využití síly názvu Accor u všech značek i služeb (Accor     Hotels, Accor Services, Accor Travel) řetězce.Vývoj světového rozvoje     hotelového průmyslu je do značné míry určován vývojem hotelnictví v USA.     Mezinárodní integrace hotelnictví (stav k roku 1997) dosáhla 24,1 %, v     západní Evropě 37 %, v Asii 60 %. Na severoamerickém kontinentě, zejména v     USA dosáhla integrace 90 %, přičemž 78 % hotelů je zapojeno franšízingovou     formou.
 Tabulka č. 1: Výběr z přehledu největších hotelových řetězců na     světě                * aktuální údaje: CHOICE HOTELS 5     100 hotelů, BASS 3 000 hotelů, HILTON Htls. 1 800 hotelů,      | 1999 poř.
 | 1998 poř.
 | 1997 poř.
 | řetězec | hotely 1999
 | hotely 1998
 | hotely 1997
 | pokoje 1998
 | pokoje 1997
 |        | 1. | 1. | 1. | Cendant Corp. (USA) | 6315 | 5 978 | 5 566 | 528 896 | 499 056 |        | 2. | 3. | 3. | CHOICE HOTELS (USA) | 4248* | 3670 | 3474 | 305 171 | 292 289 |        | 3. | 2. | 2. | Best Western | 4037 | 3814 | 3800 | 301 899 | 300 000 |        | 4. | 5. | 5. | Accor | 3234 | 2666 | 2577 | 291 770 | 288 269 |        | 5. | 4. | 4. | Bass H&R | 2886* | 2738 | 2621 | 461 434 | 465 643 |        | 6. | 6. | 6. | Marriott Int. | 1880* | 1686 | 1477 | 328 300 | 289 357 |        | 7. | 14. | 13. | Hilton Hotels Corp. | 1700* | 250 | 255 | 85 000 | 101 891 |        | 8. | 9. | 9.. | Société du Louvre | 990 | 601 | 591 | 37 630 | 37 732 |        | 11. | 15. | 12. | Forte Hotel Group | 449 | 249 | 260 | 48 407 | 47 814 |        | 14. |  |  | Friendly Hotels Plc. | 342 |  |  |  |  |        | 20. | 16. | 15. | Sol Meliá | 260* | 246 | 224 | 65 586 | 52 359 |        | 22. | 19. | 18. | Hilton Int. | 217 | 170 | 165 | 54 117 | 54 052 |        | 26. | 18. | 17. | Hyatt Hotels / Int. | 195 | 186 | 179 | 82 224 | 80 311 |        | 63. |  |  | Dorint H&R | 80 |  |  |  |  |        | 73. |  |  | Barceló Hotels | 65 |  |  |  |  |        | 97. |  |  | Four Seasons H&R | 47 |  |  |  |  |        | 104. |  |  | Danubius Hotel and Spa | 43 |  |  |  |  |        | 112. |  |  | Mövenpick H&R | 40 |  |  |  |  |        | 140. |  |  | Horizon Hotels | 32 |  |  |  |  |        | 143. |  |  | Kempinski H&R | 30 |  |  |  |  |  SOL     MELIÁ 300 hotelů (koupě španělské skupiny Tryp), MARRIOTT 2 100 hotelů
 Zdroj: HOTELS 1999, HOTELS 2000
 Jak je patrné z tabulky č. 1, největším hotelovým řetězcem je     společnost Cendant Corp. s cca 6 300 hotely na světě. Tato společnost je     zároveň největším poskytovatelem franšíz na světě. Dále je při hodnocení     důležité zvolit měřítko, podle kterého bude pořadí jednotlivých řetězců     sestavováno, zda jím bude počet hotelů či počet pokojů. Podle počtu pokojů     by totiž na druhém místě byla společnost Bass, která řídí kapacitně větší     hotelové komplexy než síť Choice, do níž jsou zařazeny i menší hotelové     objekty. Pořadí se v průběhu let mění, v některých případech tržní pozice     některých řetězců klesá. Takový ukazatel svědčí o tempu integračních     procesů, které tyto řetězce nezachytily a nepodařilo se jim vlastní síť v     tak krátkém čase rozšířit.      Hotelové řetězce expandují na nové trhy. Zvyšují počet hotelů a lůžek,     jež jsou v jednotlivých destinacích do skupin zapojeny. Užívají stejné     značky, stejné marketingové nástroje a unifikovaný způsob provozního     řízení. Ve Spojených státech amerických představují nezávislé hotely dnes     pouze 25-30 % trhu. O padesát let dříve to bylo 90 %. Nezávislé hotely     jsou stoupající měrou taženy do zapojení pod globální obchodní značky,     jejichž majitelé nevidí příliš mnoho alternativ k franšízingu.      Expanze je zaznamenávána konkurencí především u řetězců a společnosti     jako jsou Cendant, CHOICE HOTELS, Holiday Inn, Inter.Continental,     Marriott, Radisson, Hyatt, Forte Hotels, Club Mediteranée, Accor, Best     Western a Compri Hotel Systems. Slučování, vytváření aliancí a skupin,     prohlubování vzájemných vazeb a koncentrace vlastnictví a kapitálu jsou     zásadní integrační tendence přelomu 20. a 21. století. Perspektivními     oblastmi pro výstavbu nebo začleňování dalších hotelů do franšízingových     nebo rezervačních systémů je i nadále Evropa.      V souvislosti s internacionalizací zájmů hoteliérů je nutné zmínit i     významné mezinárodní instituce, které ovlivňují nebo zaštiťují     podnikatelské aktivity hotelového a restauračního průmyslu. Samo     hotelnictví má významné postavení v rámci cestovního ruchu, neboť podle     některých zdrojů vytváří hotely a restaurace 50 % všech pracovních míst v     cestovním ruchu. Nejdůležitějšími sdruženími jsou:      S růstem počtu a velikosti     hotelových řetězců, sítí a společností úzce souvisí rozvoj rezervačních     systémů. Globální turista s jejich využitím získává možnosti přímé     rezervace jakékoli služby prakticky z jakéhokoli místa světa. Význam     rezervačních systémů (off-line nebo on-line) je umocněn tendencemi     rozšiřování fondu volného času, zkracováním délky jednotlivé dovolené a     protisměrným růstem četnosti. Dalším významným signálem je růst zájmu o     aktivní formu dovolené a prodlužování vzdálenosti místa strávení volného     času. O tom svědčí i růst zájmu o sport a zábavu na rozdíl od sektoru     ubytování v meziročním srovnání, jak jej uvádí Ernst & Young ve zprávě     z 06/2000. Četnost obchodních cest se nesnižuje a osobně očekávám její     další růst, společně s pokračujícím růstem incentivních a konferenčních     akcí. Domněnky, že dnešní turista „odloží starosti za hlavu“, jak tvrdí     Tomáš Hájek v HN 16.7.2000, a bude objevovat podstaty světa v odlehlých     končinách, nejsou podle mého názoru odpovídající. Tomáš Hájek vypovídá, že     by se v takovém případě jednalo nikoliv o globálního turistu, ale o     bezdomovce. Cestovatel dnešní doby se mimo svůj volný čas pohybuje v     prostoru, kde je užívána ve valné většina vysoká úroveň technologie a     komunikace. Proto například nadále poroste význam rezervačních a     distribučních systémů při zajišťování cestovních služeb.International Hotel & Restaurant AssociationIHRA -      založena v roce 1947 jako IHA (International Hotel Association), která v      roce 1996 rozšířilo působnost i na restaurace. Členem je vždy jedna      národní hotelová asociace za každou zemi a dále nezávislí členové.      Souhrnně představuje sdružení více 147 zemí světa, resp. více než 300      000 hotelových a restauračních zařízení.
 
International Union of National Associations of Hotels,      Restaurants, Cafés KeepersHORECA - sdružení se sídlem v Curychu      zastupující majitele podniků s ubytovacími a stravovacími službami
 
The Confederation of National Associations of Hotels,      Restaurants, Cafés and Similar Establishments in the European Union and      the European Economic AreaHOTREC - orgán, který reprezentuje      víc než 1 000 000 podnikatelů v 18 evropských zemích. Hlavním úkolem je      monitoring legislativního procesu EU, lobbying a konzultační činnost      zejména zákonodárcům při přípravě právních norem dotýkajících se      podnikání v příslušejícím oboru.
 1.2. Integrační procesy v České republice      V České republice, resp. tehdejším Československu, první mezinárodní     spolupráce v oblasti hotelnictví byla realizována ve formě franšízingu. V     roce 1967 Čedok uzavřel smlouvu s Intercontinental Hotels Corp. (New York)     pro budoucí nový, pětihvězdičkový hotel v Praze (podle tehdejší čs.     klasifikace A de luxe). Hotel byl otevřen v roce 1974. V roce 1993 byla     smlouva o 10 let prodloužena (mezi společností Inter.Continental Hotels     Corp. a Hotel Inter.Continental Praha, a.s., který vznikl kupónovou     privatizací). Vzhledem k tomu, že konsolidací vlastnických vztahů se stala     majitelem společnost Strategic Hotels Capital Incorporated, došlo k dohodě     mezi Bass Hotels & Resorts (jako vlastníkem společnosti     Inter.Continental Hotels Corp.) a Strategic Hotels Cap. Inc., že hotel     bude následujících 25 let provozován společností Inter.Continental Hotels     Corp. (jako vlastníkem licence na franšízu Inter.Continental).      Tak, jako se zásadní ekonomické změny po roce 1989 dotkly hotelu     Inter.Continental, tak se integrační procesy projevily i v jiných     hotelových zařízeních. Navíc uvolnění hotelů z podniku Interhotel (rok     1990), který patřil Čedoku, umožnilo právě vrcholící koncentraci     nadnárodních hotelových řetězců, aby prosadily lépe své zájmy na českém     trhu. Pro české hotelnictví je však nadále otázkou, zda likvidace     Interhotelu byl správný ekonomický krok. Hospodářství jako celku podle     mého názoru prospěl více než zachování a budování českého řetězce. Do     České republiky však vstoupily zahraniční hotelové sítě.      V roce 1993 byl otevřen hotel Holiday Inn Brno. Mezinárodní hotelová     společnost Holiday Inn Worlwide podepsala smlouvu se společností BVV Hotel     Servis. Dalším krokem řetězce Holiday Inn bylo znovuotevření bývalého     hotelu Internacional v Praze v roce 1996 a zcela nového hotelu v Praze u     Kongresového centra v roce 2001.      Dalším hotelem, který byl začleněn do světového řetězce byl hotel Penta     (Hotelmanagement Geselschaft m.b.H) v roce 1993, který byl následně za     účasti společnosti Gestin prodán společnosti Ramada. Ta provozovala hotely     pod značkami Renaissance a Ramada. Od roku 1997 však značku Renaissance     Hotels & Resorts vlastní společnost Marriott Int. Inc. Společnost     Marriott otevřela roku 1999 na území České republiky další hotel pod     vlastní značkou Marriott. (Marriott Int. provozuje nejširší portfolio     hotelových značek (16) na světě.)      Do marketingového sdružení s rezervačním systémem Best Western     International byly postupně od roku 1994 začleněny některé hotely jako     Alta, Bílá Labuť, Meteor Plaza, City Hotel Moráň, Kinsky Garden a další i     mimo území města Praha.Od roku 1995 vstoupila na český trh americká     hotelová společnost Hilton Hotels Corp., která nyní provozuje největší     hotel Hotel Hilton Prague, původní Atrium.
 Společnost operující s     hotely a hotelovými značkami vyšších tříd (**** - *****) jsou daleko     známější než značky třídy ***. Na trh proto vstoupily subjekty jako jsou     Days Hotels a Choice Hotels. V roce 1996 byl pražský hotel Solidarita,     později Fortuna, na základě franšízingové smlouvy zařazen do hotelové sítě     Choice Hotels Europe pod značkou Quality Hotel Prague (***). Tím se na     českém trhu objevila méně známá hotelová společnost, která skrze své     výhradní zastoupení přímo v České republice, CHOICE HOTELS CZECH AND     SLOVAK REPUBLICS, expanduje do obou zmíněných zemí. V roce 2000 otevřela     Comfort Hotel Prague - Airport a pro rok 2003 připravuje projekt 5-ti     hvězdičkového hotelu Clarion v Praze na Strahově. Dalšími místy     rozšiřování tohoto franšízingového řetězce by měly být Plzeň, vybraná     moravská města, Bratislava a Komárno. Problematika zahraničních řetězců ve     Slovenské republice by však zasluhovala samostatnou pozornost, neboť     současná pozice pro expanzi je do jisté míry poškozena zkušenostmi z     působení řetězců, které vnikly na slovenský trh po roce 1990 a přitom     jejich pozitivní přínos nebyl pro samostatné hotely významný.
 V roce 1996 švýcarská společnost Mövenpick otevřela svůj první (další     zatím nebyl realizován) hotel v České republice. Historie této značky je     však poměrně krátká. První hotely tohoto jména byly ve světě otevřeny     teprve v roce 1974.      Dalšími organizacemi, které již působí v České republice a jejichž     cílem je integrace určitých hotelů (ať již na bázi řízení nebo provozování     hotelů, poskytování rezervačních systémů, marketingová sdružení, licence     značek, hotelové sítě atp.), jako jsou např.: Ibis (další hotel otevřený v     roce 2001 v Praze), Minotel, Corinthia Hotels, Vienna International, Days     Hotels, SAS Radisson, Top Hotels, Danubius Hotels, Concorde Hotels, Relais     and Chateuax Reservations, Association of Castle Hotels and Resorts,     Utell, Golden Tulip a další. V poslední době se na trh dostávají další     hotelové skupiny: Four Seasons (hotel otevřený v roce 2001), Crown Plaza,     Kempinski ...      Samozřejmě, že došlo i k vytváření národních hotelových skupin, řetězců     a sdružení. Mezi nejvýznamnější patří Top Spirit, Orea Hotels, Fortuna     Hotels, Legner Hotels & Resorts, Euroagentur, Bohemia Hotels, NAVATYP.     Vedle hotelových řetězců však i nadále působí velké procento     samostatných hotelových subjektů. Celosvětové integrační procesy Českou     republiku zasáhly, ale i nadále je zde bezesporu velký prostor pro expanzi     a diversifikaci hotelových značek a řetězců.
 Všechny tyto tendence si     jistě uvědomují také organizace zastupující zájmy hotelových subjektů. V     České republice se jedná především o následující subjekty:
 Uvedené informace naznačují eskalující tendenci integračních     procesů v posledních padesáti letech. Pozice nezávislých hotelů je stále     těžší. President Forecasting Int. Arthur Andersen, pan Marvin     Centron prognózuje, že „velcí se stanou ještě většími a malí budou     poskytovat kvalitní služby na okrajových trzích a ti středně velcí,     nemajíce žádnou z těchto výhod, budou z trhu vytlačeni či pohlceni     velkými“. Alastair Morrrison o těchto „malých“ hovoří jako o     tržních výklenkářích, kteří se nesnaží bezprostředně následovat velké     řetězce, ale na trhu si vybírají úzký segment, na nějž se specializují.Národní federace hotelů a restaurací České republikyNFHR      - vznikla v roce 1990 jako největší zájmové sdružení hoteliérů v České      republice. Je členem IHRA a se statutem pozorovatele i HOTREC.
 
Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu      SPOLHOST - vzniklo v roce 1991, smyslem činnosti je ochrana      společných zájmů, specifikace problémů a hledání cest k jejich řešení      součástí sdružení je hotelová sekce. Je členem IHRA a Hospodářské komory      ČR.
 2. Pronikání globalizačních tendencí do České republiky      Globalizace hotelnictví se vyznačuje konfliktem vůči poskytování     individuální služby. Statistiky sice přesně ukazují, že lidé budou stále     více cestovat, přitom však budou očekávat jistotu. Tím i nadále budou mít     význam globální značky. Globální značka však představuje slib, který si     české podnikatelské prostředí musí uvědomit. Slib nestačí vložit do     podepsaných smluv a domnívat se, že obchodní vztah je tím vyřešen. Určitě     jím může být vyřešen právní základ, nicméně vztah obchodních partnerů     stojí na vzájemné důvěře a respektu. Investor se dnes nerozhoduje jen o     tom, kam vloží své peníze, ale často i své jméno, protože značka je v     globální konkurenci to, co odlišuje od ostatních.      Individuální služba je neodmyslitelnou součástí politiky značek.     Hotelové řetězce přiznávají svůj omyl, že poskytování stravovací služby v     hotelových restauracích k uspokojení přání každého je reálné. To hovoří ve     prospěch malých nezávislých hotelů, v jejichž bezprostřední blízkosti     stojí hotel mezinárodní značky. Hotelové řetězce mají sílu a příležitosti     k investicím do designu, provozu a výroby služeb F&B (Food &     Beverage). Tento fakt je logicky provázen požadavkem vyššího růstu     rentability všech středisek ubytovacího zařízení. Dosavadní myšlenka, že     určitá střediska v hotelu nemohou být zrušena, se rychle vytrácí. Tlak     investorů na návratnost je neúprosný. Globální tendencí je užší propojení     zájmů investora a hotelového managementu. Snad tato skutečnost může být     určitou malou příležitostí pro samostatné hoteliéry, kterým zůstává v     rukou samostatnost finančního rozhodování.      Hotelový management se bude soustřeďovat na náklady a sledování     jednotlivých ukazatelů produktivity, jako jsou RevPAR, investiční ukazatel     ROI, sledování odděleného hospodaření s nápoji a se stravováním, řízení     dodavatelských vztahů a specializace na vlastní produkt. Pro využívání     outsourcingu jsou potenciálními hotelovými odděleními housekeeping,     stravovací úsek, účetnictví. Vysoký růstový potenciál se skrývá v oblasti     gastronomie (kvalita, rychlost, standard).      Abychom si však uvědomili disharmonii prostředí USA - Evropa - Česká     republika, je třeba nutné připomenout rozdílný stav současné situace. V     USA došlo za posledních 7 let k dramatickému růstu počtu pokojů a tím i     poklesu cen. Rozdíl od České republiky spočívá v opačném směru pohybu cen.     To je však dáno reálnou základnou, vůči které jsou obě země poměřovány. V     USA se řetězce zaměřily na stratifikaci vlastních značek (např. Holiday     Inn Select, Holiday Inn Sun Resorts, Holiday Inn Garden Corp, Holiday Inn     Family Suites aj.), kdežto v České republice šlo zejména o jejich     počáteční expanzi a budování pozice. S vědomím, že počet řetězců nemůže     růst do nekonečna, začínají být jejich představitelé citlivější k potřebám     místních podmínek. Na území USA jsou již hotelové skupiny ochotny     investovat vlastní kapitál, aby se některý ze zbývajících nezávislých     hotelů stal právě jejich členem (v České republice zatím ne). Celosvětově     dochází k rozvoji elektronizace; v USA je vykazováno, že k zajištění     obchodní cesty použilo internet 4/10 cestovatelů, prázdninové cesty 3/10     turistů. Zájem mezinárodních řetězců je upřen směrem na poskytování služeb     dlouhodobého charakteru (dovolené, léčebné pobyty, dlouhodobé ubytování     zaměstnanců firem). V Evropě roste zájem zejména o **** - ***** třídu     ubytování. Přesto *** ubytovací zařízení mají i do budoucna své velmi     nepostradatelné místo, zejména pro domácí klientelu a skupinovou     turistiku. Na rozdíl od USA platí v řadě evropských míst a měst určitá     administrativní omezení, jak se mohou sítě hotelů rozšiřovat (Londýn,     Amsterodam), s ohledem na prostor a úroveň cenové hladiny hotelového     ubytování. Naopak je realitou vyvracen mýtus, že hotelové komplexy     postavené v periferních částech měst se budou potýkat s nedostatkem hostů.     V místě, kde by dříve málokdo bydlel, naleznete v internetovských     vyhledávačích řadu odkazů na hotely a pensiony. Vznikají dohody o     nezávislé spolupráci na webových stránkách (např. vznikla jakási     marketingová skupina tří subjektů, z nichž jeden je řetězec Hilton).     Zdokonaluje se komunikace rezervačních systémů.      Pravděpodobně navzdory této situaci na straně nabídky, poptávková     strana (globální turistika) neztratí nic na své konzumní a povrchní     podstatě zájmu. Příliš mnoho informací, které jsou turistům k dispozici,     je ženou od jednoho místa k druhému. V budoucnu pro něj bude velmi složité     a namáhavé porovnat, co je pro něj lepší, případně co je opravdu hezké.     Zde se shoduji s názory T. Hájka, jak je publikoval HN 16.7.2000, že     „turista pro své klidné svědomí objíždí všechna místa, aby uspokojil pocit     o naplnění práva volby“. Podle autora tento fenomén procesu globalizace má     tendenci ničit jednotlivé regiony. V případě ztráty prosperity některého z     regionů hrozí jeho vylidnění a následně dochází k likvidaci     infrastruktury. Pak opadá i zájem turisty. Vylidnění některých regionů již     v praxi zasáhlo EU. Ten samý problém se v horizontu několika roků může     dotknout i vybraných oblastí České republiky. Proto bych rád připomněl     význam strukturálních programů EU, které se zaměřují právě na regionální     politiku.      Celkově lze shrnout, že celosvětově jde o postupné vytváření velkých     celků. V České republice již dnes nadnárodní společnosti provozují nebo     vlastní zhruba 40 % **** - ***** hotelů pražského trhu, přičemž se jedná     o 2/3 celkového počtu pokojů hotelů takové třídy. Podle Arthur     Andersen mají velký podíl zejména tyto společnosti: Bass H&R, Vienna     Int., Marriott Int., Best Western, Austria Hotels a Accor. Nově     připravované projekty hotelových komplexů nebo tzv. business center jsou     nadále zájmem zahraničních řetězců. Podle statistik Ernst&Young míří     investice do objektů s ubytovacími službami nejvíce v oblasti střední a     východní Evropy. Na rozdíl od severní Evropy, kde dominují objekty     poskytující stravovací služby, a dále na rozdíl od západní Evropy, kde se     jedná o objekty související s infrastrukturou potřebnou pro zajištění     služeb turistiky. Cílem investic jsou především expanze formou budování     nových objektů nebo vytváření aliancí tzv. joint venture s lokálními     operátory. Franšízingová spolupráce je jednou z doplňkových forem     dozajištění budoucí návratnosti investice zahraničního kapitálu. Důvodem     investování do výstavby vlastních objektů jsou takové skutečnosti jako     trendy na trhu a rozšiřování tržního podílu. Akvizice jiných firem dále     bývá často blokována antimonopolními úřady, jako se tomu stalo v roce     1999, když Protimonopolní úřad v EU vznesl námitky proti fúzi Airtours a     First Choice z důvodu možného vytvoření oligopolu. Přesto zájem hotelových     řetězců o expanzi neklesá.
 Aplikujeme-li výše uvedené investiční důvody, preference mezinárodních     řetězců na podmínky českého hotelového trhu, dojdeme k závěru, že Česká     republika      Globalizace v České republice se projeví ve změně vztahu     dodavatelů a obchodníků, úpravě právních norem omezujících soutěž a     alianční strategie, pokračující úpravě právních norem dotýkajících se     duševního vlastnictví, franšízingu značek a řízení hotelových objektů     formou smluv o řízení (pozn.: ani franšízing, ani smlouvy o řízení český     právní řád neupravuje). Dále bude nutné maximalizovat zapojení     inovativních technologií, outsourcingu, moderních znalostí marketingu     (zákaznická věrnost) a důsledně aplikovat poznatky statistiky. Rozhodovat     bude schopnost aktuálního reklamního cílení a využívání globálních značek.je strategickou oblastí pro výstavbu dalších hotelů      je potenciální oblastí pro uplatnění mezinárodních hotelových značek       je centrem zájmu budoucí integrace velkých hotelových skupin     
  
  
 Zpracoval Ing. Petr Kosmák      © 1999-2008 Hotel Fontána, s.r.o. Publikování nebo další šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno vyjma odborných prací pro školní či vědecké účely v případě, že budou respektována pravidla citace u uvedení zdroje. Kontaktní e-mail info@cestovni-ruch.cz . Informace a pravidla | 
      
Žádné komentáře:
Okomentovat